onsdag 23 maj 2012

Björn Ranelid-priset 2012; Rendezvous med Ranelid

Signering av affisch
Omtumlande!

Ja, så kan jag kort sammanfatta detta möte med mannen, myten, legenden. Alla vet vem han är. Alla har åsikter om Björn Ranelid. Han lämnar ingen oberörd.

När jag för några veckor sedan blev uppringd och såg ett okänt nummer i displayen svarade jag ”Visst, visst” när personen presenterat sig som Björn Ranelid. Uppringaren fortsatte sedan prata om tävlingen "Vackra tankar, kloka ord" och jag erinrade mig att jag i höstas skickat in några bidrag till denna tävling i att uttrycka sig i aforismer och metaforer. Tävlingen arrangeras av Björn Ranelid, Lärarnas riksförbund och bokförlaget Bejbom Books. Året tidigare hade jag uppmanat mina elever att skicka in sina bidrag till tävlingen och denna omgång var det lärarnas tur att skapa bildspråk. På Gunnesboskolan gör vi ofta så att vi presenterar modeller för att visa hur man kan lösa olika uppgifter så jag tänkte att jag borde lämna in några bidrag när jag tidigare uppmanat mina elever att göra så. Tävlingen pågick under hela året men jag skickade in mina bidrag tidigt i höstas efter att ha gått och bearbetat mina uppslag i några veckor. Därför var det med långt ansikte jag insåg att DETTA VAR BJÖRN RANELID som ringde upp mig på min mobil denna lördags-förmiddag!!!


Signerad bok
Mitt bidrag; Lärare stöper framtidens ljus, var det vinnande bidraget och jag blev uppbjuden på lunch och prisutdelning i Ranelids bostad i Stockholm tillsammans med de andra pristagarna och representanter från LR och bokförlaget. På vägen dit fick jag ett meddelande från min syster att hon upptäckt när hon var ute och surfade på nätet att prisutdelningen skedde på Björn Ranelids födelsedag så jag passade på att införskaffa några blommor att överräcka. Jubilaren förklarade att eftersom priset heter Björn Ranelid-priset delas det ut just på denna bemärkelsedag, den 21 maj. Från första stund till sista översköljdes jag sedan av en flod av ord. Denna man kan orera! Han är vänlig, öppenhjärtig, engagerad, rolig och irriterad över medias lögner samt att Leif GW Persson fått årets Piratenpris. Jag var tvungen att lyssna koncentrerat för att kunna följa de vindlingar, bildspråk och ord-konstellationer han gav sig ut på, precis som i hans böcker. Björn och hustru Margareta bjöd på en välsmakande lunch samt kaffe och kaka. Det kändes unikt att denne kändis som ständigt bevakas av media öppnade upp sitt hem på detta sätt. Naturligtvis kretsade det mesta runt Björn, inte minst när han i slutet av prisutdelningstalet reciterade melodifestival-bidraget både på svenska och engelska. Björn Ranelid signerade diplom, böcker och affischer, även detta på ett konstfullt och utsvävande sätt, och jag begav mig hemåt två timmar senare lätt vimmelkantig och 10 000 kronor rikare.

Således kan man dra slutsatsen att skapande med ord är givande inte enbart i form av intellektuella utmaningar utan även, om man har tur, i hård valuta. Jag är själv en person som pratar gärna, mycket och fort men jag är ett lätt duggregn i jämförelse med Niagarafallet Ranelid.

Här är en länk till en notis på LR:s hemsida om prisutdelningen.



 Metta Fjelkner, Arne Rubensson, Björn Ranelid, Monica Carlsson, Bo Westin

Monica Carlsson
Lärare i svenska, engelska och tyska
Gunnesboskolan Lund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar