fredag 24 augusti 2012

Storybird- skapa egna bilderböcker


Jag fick nys om ett användbart verktyg, Storybird, på en språklärarträff. Man skapar gratis ett konto och kan sedan använda sig av de otaliga färdiga bilder som finns på sidan för att göra egna bilderböcker. Detta tycker jag ger en bra variation i ordinlärningen. Verktyget är lätt att använda, resultatet blir snyggt och man behöver inte lägga så mycket tid på att göra egna bilder. Den enda begränsningen är att man får anpassa historien efter de bilder som finns. Man kan till exempel inte ge eleverna i uppgift att skriva om sig själva för det finns kanske inga bilder som passar till deras intressen med mera.

Som lärare rekommenderar jag att skapa olika grupper så man lätt kan gå in och titta på elevernas alster om de har publicerat sina historier. Naturligtvis kan man lägga upp historierna på bloggar och andra sidor. Jag brukar göra ett eget exempel för att visa hur man kan lösa uppgiften, oftast fungerar det bättre än vanliga instruktioner. Här är mina exempel för att skriva; 
  • en presentation
  • berätta vad man gjort i sommar 
  • berätta om en utflykt

Die Dame aus Schweden. on StorybirdDiesen Sommer on Storybird Der Ausflug on Storybird
Länkar till elevalster;Dieser SommerIch heisse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar