måndag 28 januari 2013

Elevproducerade filmer om tysk grammatik


Jag hade två veckor "över" mellan min planering och innan min lärarstudents planering startade och då provade jag på att låta mina elever i åk 8 och 9 att med film illustrera kasusböjning efter prepositioner. Vi har från och till berört denna företeelse på olika sätt men att låta eleverna agera förmedlare av denna kunskap var något nytt.

Basuppgiften var att i par göra en film med illustrationer av olika prepositioner och den efterföljande kasusböjningen, och de som ville fick även lägga till en genomgång av själva reglerna. Man säger ju ofta att det är först när du själv kan förklara något som du verkligen kan det, och jag blev övertygad om att mina elever inte kunde denna grammatik till fullo. Fastän de skrev enstaka meningar och de hade mig att rådfråga blev det massor med fel och flera filmer fick redigeras ett antal gånger, för eleverna är måna om att vara korrekta när de ska publicera sina alster på nätet. När vi såg filmerna diskuterade vi både prepostionernas betydelse och användningsområden samt om kasusböjningen var korrekt eller inte. Tid som blivit över och som skulle användas till en rolig grej blev plötsligt en angelägen grammatikgenomgång.


Åk 8 jobbade med prepositioner som styr ackusativ samt prepositioner som styr dativ.
Åk 9 jobbade med samtliga prepositioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar