lördag 25 januari 2014

Little Bird Tales: Berättelser med bild och ljud + Vägbeskrivningar

Det finns otaliga användbara gratisverktyg på nätet och här har jag hittat ännu ett: Little Bird Tales, som har den fördelen att man lätt kan spela in ljud till sina bildberättelser.

Som språklärare börjar jag genast fundera ut användningsområden och jag lät årskurs sju i tyska prova på att spela in vägbeskrivningar. Jag visade dem mitt exempel (se nedan) och lät dem sedan göra egna versioner, men jag erbjöd dem bilden nedan samt en till om de inte var intresserade av att rita själv. Vissa elever, som inte gillar att rita, lägger för mycket tid på denna del, och det är ju att öva de tyska fraserna som jag vill komma åt. Några elever valde andra verktyg än Little Bird Tales. Vi presenterade vägbeskrivningarna lite då och eleverna fick gissa var vi hamnade. Vi hade kul samtidigt som vi repeterade och nötte in dessa fraser.

littlebirdtales.com cover image
Mitt exempel gjort i Little Bird Tales.
Klicka på bilden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar