Första omgången, låsåret 09-10, hette bloggen 60 mil och andra omgången, läsåret 10-11, 60 mil: Returen. Vi använde oss av Blogger och eftersom en blogg kan ha högt 100 skribenter hade vi en huvudsida med info om hur långt vi läst och därifrån länkar till en "underblogg" för varje årskurs, där eleverna skrev inlägg och redovisade lästa böcker. Instruktioner för bokredovisning och uträkning av bokens längd fanns i bloggen.Förutom att sätta fokus på läsning har vi funnit ett mervärde i att eleverna kunde gå in och läsa varandras bokredovisningar och få boktips samt kommentera om de höll med skribenten eller inte. Eleverna läste mer än tidigare och bibliotekarien, som summerade hur långt alla läst, kände att hon på ett bra sätt kunde närma sig elever och föreslå fler böcker så att de kunde bidra med fler meter i läsutmaningen. Första året läste eleverna "för långt", närmare bestämt 70 mil, och belönades med en konsert av ett hip-hop band, anordnad av elevrådet. Andra året nådde vi inte ända fram men om man räknade förra läsårets extramil tillgodo nådde vi hela vägen tillbaka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar