Jag gjorde ett exempelbrev från Tolkien till Lewis.
Brevskrivarparen fick i grupper muntligt "opponera" på varandras brev, d v s bedöma kvalitén enligt de bedömningskriterier vi gett dem innan arbetet samt besvara eventuella frågor som ställdes i brevet.
Detta var ett intressant sätt att variera litteraturhistoria. Samtidigt garderar man sig som lärare från att eleverna går ut på nätet och kopierar någon annans arbete. Vi hade lite "problem" med att författarna vi parat ihop inte levt exakt samtidigt men hela uppgiften var ju en kreativ uppgift av karaktären "tänk om författare X skrivit ill författare Y. Vissa elever fick då lägga till " om dessa levt samtidigt".
Eleverna lärde sig om det författarpar de fått sig tilldelat, men vi märkte också att de var inne och läste varandras brev på bloggen. Genom publicistiska arbetssätt finns informationen lättillgänglig och det skapar fler inlärningstillfällen.
Breven publicerades på en blogg |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar