fredag 29 juni 2012

Prezi-presentation av bokcirkelroller


För ungefär ett år sedan tipsade mig en kollega om ett nytt presentationsverktyg, Prezi, och detta verktyg lovordades nu senast på SETT-mässan i Stockholm, men det var inte förrän nu på sommarlovet som jag har fått tid över att göra en sådan presentation. Jag valde att göra en presentation av de olika alternativa roller som eleverna kan ha när de jobbar i bokcirklar. De läser ett avsnitt varje vecka och vid redovisningarna presenterar de olika uppgifter som de haft till veckans läsning. Detta är ett elevaktivt arbetssätt och det gynnar läsförståelsen att få höra hur andra uppfattat det lästa.

När jag bekantar mig med ett nytt verktyg väljer jag alltid en färdig mall vilket ges i de flesta verktyg. Jag märkte dock att om man ville avvika lite från mallen blev det genast problem med t ex att få rätt storlek på text och att få objekt på rätt ställe. På det stora hela tycker jag ändå att det var ett lättarbetat verktyg. Man fick sitta och "pilla" lite innan allt kom på plats. Resultatet är annorlunda jämfört med vanliga Keynote- och Powerpoint-presentationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar