fredag 8 februari 2013

Flashcards

Microsoft Education Labs erbjuder ett gratisverktyg "Flashcards". Man använder sin e-mail för att logga in och sedan kan man spela eller skapa. Det som skiljer dessa "flashcards" mot andra är att om man är inloggad och spelar spel med korten så registreras vilka ord man gjort rätt respektive fel på. Ord som man kan kommer sällan tillbaka medan felaktiga ord upprepas oftare. Inloggade elever kan också se sin resultatlista och följa om de klarar av fler ord efter varje fullgjord omgång med korten.

I en korthög kan man ha upp till 300 ord. Jag tänker mig att detta är ett bra sätt att repetera en större mängd ord t ex inför ett prov. Jag testar det just nu i en årskurs sju i tyska.Titta på ett exempel på denna länk. Obs! Om man inte loggar in kan man bara se korten, inte spela. När man loggat in kan det vara svårt att hitta rätt "korthög". Jag har gjort så här att jag länkar till spelet och när eleverna loggat in på "Flashcards" klickar de på länken och markerar denna korthög som favorit.

Skärmbild från Flashcards

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar