söndag 6 november 2016

Charles Dickens & A Christmas Carol

Marley's Ghost - A Christmas Carol (1843), opposite 25 - BL.jpg
By John Leech - Image taken from
A Christmas Carol in prose. 
Av en tillfällighet upptäckte jag att Dickens julberättelse A Christmas Carol finns tillgänglig digitalt i olika svårighetsnivåer, se länkar nedan. Som lärare brottas man ju ständigt med att plocka fram utmaningar till alla elever och med detta digitala material ges eleverna möjlighet att välja nivå och de kan också växla mellan olika nivåer. Oavsett så behandlas ju samma berättelse och läraren kan leda diskussioner där innehållet tolkas samt kopplas till Dickens liv och den tid berättelsen tillkom och utspelas i.

Som start för hela arbetet genomförs en så kallad "blind Kahoot", det vill säga man gör en genomgång av ett nytt arbetsområde med hjälp av flervalsfrågor i Kahoot. Läraren kan känna av vilka förkunskaper eleverna har och eleverna känner ingen press för de har ju inte arbetat med innehållet än. Många frågor har mer än ett rätt svar och läraren resonerar om dessa alternativ och de rätta svaren efter varje fråga. En kul grej är att efter genomgången köra Kahooten en gång till i Ghost Mode, där kan eleverna jämföra sitt resultat med det första omgången, det vill säga de kan se om de lärt sig något av genomgången. För säkerhets skull bör man nog informera eleverna från början om att man tänker köra en andra omgång i Ghost Mode så att de vet om att de förväntas lära sig något under första omgången. Här är en länk till Kahooten om Dickens.

När jag planerade detta arbetsområde utgick jag till stor del från lärarmaterialet från BBC School Radio; Charles Dickens A Christmas Carol. På länken finns en pdf med Teacher's Notes som går att ladda ner. Detta material är den mellannivå som erbjuds i min planering, med A Christmas Carol presenterad i nio 15-minutersinspelningar inklusive tillgång till texten. En enklare variant av A Christmas Carol finns att tillgå genom BBC Learning English, i vilken berättelsen återges i fem fem-minuters-inspelningar, även här kan man följa med i texten. Den svåraste varianten är att läsa originaltexten som återfinns på genius.com: http://genius.com/Charles-dickens-a-christmas-carol-part-1-annotated

Här är en länk till mina instruktioner till eleverna (på engelska). Jag tänker mig att så gott som varje lektion inleder jag med att diskutera innehållet utifrån de synopser som presenteras till varje avsnitt i mellansvåra varianten från BBC School Radio. Även om några elever jobbat med berättelsen i den lättare eller svårare varianten så är ju innehållet detsamma. När sedan eleverna arbetar på egen hand tänkte jag genomföra muntliga läxförhör och förhöra deras utvalda glosor (som de delgivit mig via Google classroom) i ett samtal, typ: Can you describe Mr Scrooge and try to use some of the words you have chosen for homework?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar