Planering och uppgifter presenterades i en bokblogg. |
I årskurs nio brukar tyskeleverna läsa en bok och senast lät jag dem redovisa sina bokcirkeluppgifterna i en blogg, där även instruktionerna samt planeringen publicerades.Vi läste en förenklad version av boken Kein Schnaps für Tamara av Hansjörg Martin. Eleverna delades in i bokcirkelgrupper och varje vecka hade de vars en uppgift till veckans sidor. Uppgifterna presenterades för gruppen vid läxtillfället.
- Muntlig sammanfattare presenterade sin uppgift som en ljudfil.
- Dagboksskrivaren låtsades vara en av huvudpersonerna i boken och skrev ner vad som hänt och sina tankar om detta.
- Talaren publicerade en ljudfil där de högläste en till två sidor ur boken.
- Övningstillverkaren presenterade en övning med ord eller innehållsfrågor till det avsnitt vi läst.
- Modellskaparen använde veckans läsavsnitt i en modell t ex mindmap, PMI (plus, minus, intressant), Venndiagram eller hattanalys.
Exempel på en modell i form av en hattanalys som publicerades i bokbloggen. (Klicka på bilden för att se i större format.) |
Detta var ett kul och annorlunda sätt att jobba med en bokcirkel och eleverna visade prov på stort engagemang och kreativitet. Speciellt uppskattade jag de muntliga inspelningarna som ett bra sätt att variera och sätta fokus på den muntliga språkfärdigheten. Eleverna tyckte det var svårt med tyskan men de gav inte upp och när de läste eller jobbade med sina uppgifter gick jag runt och hjälpte till med språket hos var och en. Sådan individuell genomgång är nyttig och man kan hjälpa eleverna skapa egna strategier för att lösa språkliga problem
Bonusmaterial: Receptsamling (läs mer i annat inlägg).
Nästa termin använde vi tre veckor åt tyska maträtter. Eleverna letade recept och beställde råvaror. När de tillagade maten tog de foto eller filmade och sedan la de ut även dessa med tyskt tal eller text på vår blogg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar