måndag 1 augusti 2011

Fakebook- en påhittad historia

Skärmdump av första uppgiften. Klicka på bilden för att se den i större format.

Första gången jag hörde uttrycket Fakebook satte det igång tankar om påhittad information på nätet.  Jag fick idéen att skapa en Fakebook-sida där eleverna på engelska skulle skriva påhittade historier. Jag använde verktyget Blogger och skapade en huvudsida med instruktioner och länkar till alla elevernas Fakebook-sidor, gjorde en egen Fakebook-sida som mönsterexempel och lät sedan eleverna i årskurs åtta ta sig an detta.

Resultatet var fantastiskt. Eleverna skapade fantasifulla och kreativa inlägg samtidigt som de skrev "verkliga" texter på engelska. Med "verklig" i detta fallet menar jag att den information de delgav var ny, ingen hade hört den förut, och den var då  extra intressant att läsa. Både på lektionstid samt som läxa fick eleverna vid ett par tillfällen i uppgift att gå in och läsa ett par av kamraternas inlägg samt skriva kommentarer på engelska, men jag märkte att de gjorde detta även på egen hand för de tyckte det var kul att läsa och de inspirerades av varandras berättelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar