onsdag 10 augusti 2011

Vår wiki- ett forum för inbjudna

I årskurs 8 och 9 har jag använt jag mig av en wiki i en klass jag undervisade i svenska. Vår wiki kunde bara nås av personer som inbjudits och den låg skyddad bakom lösenord. Detta val gjordes eftersom eleverna tyckte det var OK att klasskamrater läste och kommenterade deras texter men de ville inte att det skulle vara "allmän egendom". Allt detta kan regleras i inställningar. Användarna kan få olika rättigheter; redigerare, skrivare eller endast läsare. Man kan också lätt sätta spärr på enstaka sidor och låta andra vara öppna. Jag använde mig av ett lättarbetat verktyg som heter PBworks, som jag läste om i Dan Åkerbloms bok Publicistiska arbetssätt i skolan.  Om man går in och registrerar sig som privatperson så kostar det inget och verktyget innehåller instruktioner som är enkla att begripa.

Exempel på dikt och kommentarer publicerade på wikin. Klicka för att se större bild.
Verktyg och innehåll i vår wiki.
I ämnet svenska publicerade vi bland annat dikter och berättelser i olika mappar.  Dikterna skrev vi i anslutning till ett kärlekstema. Vi hade ett annat tema som handlade om fantastiska berättelser där eleverna fick välja att skriva en fantasy eller en science fiction berättelse efter att vi gått igenom de olika genrerna. Vid ett annat tillfälle skrev Magnus Nordin början till en berättelse, Huset på kullen, som eleverna sedan skulle avsluta på sitt sätt. I alla dessa fall bad jag eleverna gå in och läsa ett antal av sina kamraters arbeten. De fick ett visst antal namn efter sig i klasslistan för att alla skulle få några kommentarer, men jag märkte att de gick in och läste mer än de "ålagda" texterna.


Den stora fördelen med denna wiki var samlärandet som skedde i och med att man läste och kommenterade varandras arbeten. Eleverna skrev inte bara för läraren utan för alla klasskamraterna och de var intresserade av att läsa hur andra hade löst uppgiften. Jag upplevde det som om eleverna blev mer kvalitétsmedvetna och att de verkligen försökte omsätta sina kunskaper i nya sammanhang. De hade t ex läst om liknelser och antiteser och försökte skapa sådana i sina dikter. Dessutom kunde läsarna upptäcka dessa finesser.

Både elever och lärare läste och gav feed-back på texterna.
Klicka för att se större bild.
Wikin är ett bra verktyg med många möjligheter till att ställa in tillgängligheten men layout-mässigt har jag inte hittat de möjligheter som t ex bloggar erbjuder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar