torsdag 28 mars 2013

Auf dem Campingplatz; Bloggversionen


Skärmdump från bloggen Auf dem Campingplatz
I tyska brukar jag varje läsår genomföra en storyline. Denna metod innebär att man skapar en fiktiv värld och eleverna är olika påhittade karaktärer som agerar i denna. Jag har tidigare berättat om Am Campingplatz men denna gång använde jag en blogg som vår fantasivärld, vår "virtual reality".

bloggen Auf dem Campingplatz finns en bild över campingplatsen där jag och eleverna ska spela olika besökare. Första uppgiften är att presenteras sig och eventuella medresenärer. Vi läser en text om camping ur vår lärobok, Der Sprung. Eleverna bjuds in till bloggen och får se lärarens presentation som modell. Därefter skapar de sin egen karaktär och gör en illustration, vilket hjälper till att markera att detta inte handlar om eleven utan om den påhittade personen. Eleverna ger inlägget karaktärens namn som etikett. Med texten som stöd görs sedan en muntlig presentation i klassen.

Vi lär oss väderord och fraser ur läroboken och förbereder oss för nästa steg i vår storyline, nämligen en dialog på campingplatsen. Två av de fiktiva besökarna möts, presenterar sig, pratar om vilka planer de har samt pratar om vädret. Dessa dialoger spelas in och publiceras på bloggen.

Jag har letat upp en campingplats, Hohenwart, på nätet och vi läser information om denna som läsförståelse. Nästa steg är en utflykt, en vandring i höglänt terräng, och vi läser information på nätet om denna vandringsled som utgår från Hohenwart. Jag har gjort en illustration i Paintbrush och publicerat som en sida i bloggen. Detta för att göra det lättare för eleverna att se det hela framför sig. Under denna utflykt måste deras karaktärer göra ett val, den branta eller den längre, medelbranta stigen och "sällskapet" delas upp i dessa grupper. Vi läser ett kapitel i vår lärobok som handlar om olika skador och sjukdomar,  för i varje grupp ska det hända en olycka eller att någon blir sjuk. Eleverna får nu en skriftlig uppgift: Skriv ett vykort eller brev och berätta om din vistelse på campingplatsen. Berätta om personer du träffat och om utflykten, inklusive olyckan / olycksfallet. Denna text görs som ett läxförhör och publiceras efter rättning på bloggen. För att hjälpa eleverna hitta en rutin när de ska kontrolläsa sina och andras texter la jag upp en sida med tips, Kontrolliere deine Sprache, på bloggen.

Avslutningen på vår storyline om campingplatsen är en kväll runt lägerelden och vi sjunger några sånger, bland andra Cowboy und Indianer.

Bilderna på bloggen är gjorda i verktyget Pixton, vilket du kan läsa mer om i ett tidigare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar