tisdag 19 mars 2013

Socrative: Verktyg för direkt feedback


Jag har precis varit på en föreläsning med Dylan Wiliam, en "guru" inom bedömning för lärande, och han betonade vikten av direkt feedback. Genom att regelbundet ställa kontrollfrågor som alla elever besvarar får vi ett kvitto på om alla förstått eller om vi måste förklara mera.

En kollega visade mig ett enkelt verktyg, Socrative, som ger oss lärare sådan direkt feedback. Läraren skapar ett konto med hjälp av sin e-mail. Lärare loggar in på t.socrative.com och får då ett rumsnummer, som är samma varje gång. Eleverna loggar in på m.socrative.com med datorer, mobiler eller läsplattor och anger detta rumsnummer.

Läraren ställer muntliga frågor och låter eleverna svara på till exempel flervalsfrågor, sant/falskt eller kortsvar. Svarsfrekvensen syns i stapeldiagram på lärarens dator och eleverna upplever det som spännande att se om fler gett samma svar så därför brukar jag ha min skärm uppkopplad på projektorn. Jag är speciellt förtjust i kortsvar när jag testar verbböjning i tyskan. Jag får upp elevernas olika svarsalternativ (anonymt) och kan, om inte alla svarar samma sak, genomföra en omröstning på vilket som de tror är rätt. I samband med detta repeteras hur man ska tänka för att kontrollera att verbformen är rätt.


Man kan också ha färdiggjorda frågor som man kan ge eleverna efter en genomgång. Vill man kan läraren få skriftlig feedback på vem som behöver mer genomgång genom att ladda ner eller maila elevsvaren till sig själv. Man får elevernas namn och svar i ett excel-ark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar